26. 4. svátek má Oto

Podle analytiků je dostavba dálnice D4 formou PPP pro stát rychlejší, může se však prodražit

8. června 2021   (06:19)
Podle analytiků je dostavba dálnice D4 formou PPP pro stát rychlejší, může se však prodražit
foto: ŘSD

Úsek dálnice D4 o délce 32 kilometrů postaví francouzské konsorcium DIVIa.


Stavba dálnice formou tzv. PPP projektu, kdy stavbu i provoz financují soukromí investoři a stát jim projekt postupně splácí, je pro stát rychlejší, může se však prodražit. Vyplývá to z komentářů analytiků. První PPP stavba dálnice v Česku začala včera na části D4 mezi Příbramí a Pískem. Stát chce využívat PPP i u dalších dálničních i železničních staveb a stavba D4 má být pro ně modelem. Nutným předpokladem pro takové plány, je ale podle analytiků zdárné dokončení zmíněného úseku D4 bez výraznějších komplikací.

Mezi výhody PPP řadí například ekonom společnosti Cyrrus Petr Pelc především rozložení finanční zátěže do delšího období a určitou záruku údržby dálnice. "Pro stát to znamená jisté přenesení vybraných aktivit a zodpovědnosti na třetí strany. Procesně by se rovněž mělo jednat o jednodušší a rychlejší variantu oproti klasickému způsobu," dodal.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda zase vyzdvihl efektivnější využití peněz soukromým sektorem. "Privátní firmy jsou totiž schopny lépe pracovat s rizikem, a tak snížit celkové náklady projektu po celou dobu jeho životnosti," uvedl. Podle Kovandy navíc u soukromých investorů nebývají problémy s dodržováním termínů. Důležitá je také úleva pro státní rozpočet.
Problémem naopak může být podle Pelce nižší transparentnost při výběru zhotovitelů a vyšší dlouhodobé náklady kvůli vyšším cenám půjček pro soukromé firmy. "Úvěrování státu je levnější než úvěrování komerčních subjektů. Vyšší úrokové náklady se následně promítnou do celkové výše investice," řekl Pelc. Podle Kovandy musí pro tyto případy být výhody zapojení soukromého investora natolik silné, aby tuto nevýhodu převážily.

O úspěchu prvního dálničního PPP projektu tak může rozhodnout nastavení spolupráce mezi státem a investorem. Pelc zdůraznil, že důležité je správné nastavení smluvní dokumentace, ze které bude jasný rozsah možného navyšování sjednaných cen stavebních prací. Velká část rizik by pak měla být ponechána právě třetím stranám. "Důležitým faktem ale zůstává to, že dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu," dodal.

Úsek dálnice D4 o délce 32 kilometrů postaví francouzské konsorcium DIVIa. To bude následně i dalších 25 let zodpovědné za provoz úseku i dalších 16 kilometrů, které stojí už nyní. Francouzi uspěli ve veřejné soutěži s nabídkou 16,55 miliardy korun. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Ministerstvo dopravy už v minulosti avizovalo, že právě PPP projekty jsou jednou z variant budoucího financování dopravní výstavby. Důvodem je stále vyšší tlak na veřejné rozpočty a také předpokládaný úbytek peněz z evropských fondů.


Ministerstvo uvádí, že s dalšími PPP projekty počká na průběh stavby D4. V minulosti se stát pokoušel takto postavit například úsek D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy za peníze státu. Do budoucna se o využití PPP uvažovalo například pro stavby dálnic D6 nebo D35.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Tomáš Pečenka







Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2025 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies